søndag den 3. marts 2013

Farvelfærd

Det er ikke, fordi jeg ikke har gjort gode loppefund eller været kreativ på det seneste, men jeg kan ikke få mig selv til at skrive et indlæg om det i dag. Der er nemlig noget meget større, som har fyldt mine tanker de seneste dage.

Jeg har altid været politisk interesseret, men det er kun sjældent, at jeg her på bloggen beskæftiger mig med emnet. Bloggen er normalt et lille frirum til at nyde de smukke og gode ting i hverdagen. Men lige nu synes jeg, at virkeligheden trænger sig mere end almindeligt meget på, og jeg er nødt til at dele mine tanker.

Da vi forlod Danmark for at rejse til New Zealand, troede jeg, at Danmark var i gode hænder efter valget. Men intet kunne vise sig at være mere forkert. Stort set alt, hvad regeringens tre partier lovede befolkningen før valget om bevarelse af velfærden, har desværre vist sig at være varm luft. De har ført en politik, som har været asocial. I stedet for at skabe jobs og hjælpe folk i en tid med høj arbejdsløshed, har man støttet myten om, at de arbejdsløse bare ikke gider arbejde. Derfor mener regeringen åbenbart, at det er okay at presse de mennesker økonomisk, som i forvejen har mindst.

Det burde måske ikke komme som et chok for mig, at regeringen fortsætter deres asociale politik, men alligevel synes jeg, at vi med den såkaldte vækstplan når et hidtil uset lavpunkt. Unge på kontanthjælp sættes ned på en ydelse, der svarer til SU-niveau. Det er mere end almindeligt svært at klare sig på en SU, vil de fleste, der har prøvet det, vide. Vi taler om omkring fem tusinde kroner udbetalt efter skat, der skal række til husleje, mad og andre udgifter.

Det er ikke til at holde ud at tænke på konsekvenserne af dette for de mennesker, det berører - herunder børnefamilier med arbejdsløse voksne. Børnene i disse familier vil i den grad være mærket af fattigdommen. På mange måder vil de lide afsavn i forhold til deres kammerater. Fritidsaktiviteter, nyt tøj og sociale aktiviteter vil der i mange familier ikke være råd til. Jeg synes, det er et ufatteligt svigt.

At gøre det nemmere at bryde den sociale arv er i mine øjne en af de vigtigste opgaver for samfundet. Det gavner ikke kun den enkelte men os alle sammen. Hvis ens fremtid stort set er givet på forhånd, afhængigt af hvor i samfundet man fødes, er det i mine øjne et fattigt samfund.

De fattigste i samfundet - de arbejdsløse, syge og studerende - kommer nu til at finansiere skattelettelser for firmaerne, der i øvrigt klarer sig rigtigt godt trods krisen. Det er en ekstremt asocial politik, men det er også meget usikkert, om et øget overskud for firmaerne vil medføre, at de skaber de ønskede arbejdspladser. Det, man kan være helt sikker på, er, at der også fremover vil skulle spares på daginstitutioner, hospitaler, plejehjem og mange andre steder i vores samfund - ikke af nødvendighed men fordi regeringen har prioriteret at give pengene til virksomhederne. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er nødvendigt at afskaffe velfærdssamfundet på grund af krisen, selvom mange tilsyneladende ønsker det. Danmark holdes i udlandet op som et forbillede, hvor man klarer den økonomiske krise godt og samtidig har et langt mere udbygget velfærdssamfund end de fleste andre lande.

Jeg ved godt, hvor mit eget kryds skal sættes næste gang, der er valg - og det er hverken på den anden fløj eller hos et af regeringspartierne. Nu håber jeg så bare, at det ikke er højrefløjen, der høster regeringens stemmer, for de vil helt sikkert fortsætte den kurs, der er lagt. I stedet kunne man håbe på nogle stemmer til partiet nederst på stemmesedlen.

Jeg ved godt, at politiske indlæg er sjældne her på bloggen, men jeg følte, at jeg var nødt til at dele min bekymring. I er naturligvis velkomne til at ytre jer, men jeg vil indtrængende bede om, at man holder en god tone.

21 kommentarer:

  1. HØRT...det er chokerende... Jeg vil i den grad også stemme på partiet nederst på stemmesedlen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at høre, at der er nogle som er enige i at det er den rigtige løsning :)

      Kh. Mirjam

      Slet
  2. Jeg synes, det er dejligt, at du ind imellem også har indlæg af politisk og samfundsmæssig karakter. For mig skaber det en dybde i den blog, som jeg er vild med.
    Når det er sagt, er jeg også meget enig i dit indlæg. Den politik, der føres nu, er også i stor modstrid med hvad jeg havde forventet og håbet - den er langt fra social!!
    En udtalelse fra regering, der i gang grad ramte mig, var at 'vi skal ikke kun give de arbejdsløse noget at leve af, men noget at leve for' - det siger virkelig noget om, hvordan der ses på de socialt dårligt stillede i vores samfund. Et menneskesyn jeg virkelig væmmes ved...

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre, at du synes det kan forenes under samme blog ;)

      Jeg kan kun være enig i at den sætning der er ubehagelig. Den provokerer mig også som hjemmegående, som jeg er nu og i det hele taget som menneske - fint, hvis nogle nyder deres arbejde - men de fleste arbejder nu engang for at have noget at leve af. Og man ER ikke sit arbejde, men forhåbentlig så meget mere.

      Kh. Mirjam

      Slet
  3. SOm folketingskandidat og byrådskandidat syntes jeg det er SKØNT med politiske indlæg - vores hverdag er jo fyldt med politik alle steder så self. sniger det sig også ind i vores hverdag!

    Jeg hilste faktisk også den ny regering velkommen selvom jeg er konservativ - det er altid godt at ryste bøtten men jeg må sige at selv jeg er chokeret. (og det siger ikke så lidt når man har Barfoed som formand og får en del chok på den konto !!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan kun være enig. Politik er ikke en isoleret ting, men vedrører jo de fleste ting i livet :)

      Og det er jo ikke et godt tegn, når selv højrefløjen er i chok over, hvor højreorienteret regeringen er nu ;) Alt det der med forskellen på fløjene, som jeg synes jeg kunne holde lange taler om før valget, viste sig desværre ikke at være sandt. Det er lidt skidt, når man ikke rigtigt føler at det som siges før og efter et valg harmonerer - uanset partifarve :)

      Ja, det virker jo desværre ikke altid som om det er de mest kompetente folk, som styrer partierne.

      Mange tak for din kommentar - det er rigtigt sjovt at høre, hvordan det ser ud fra den anden fløj ;)

      Kh. Mirjam

      Slet
  4. Åh Mirjam jeg elsker når du på bloggen er politisk - for jeg er helt af samme holdning, som dig.

    Jeg er kommet frem til, at hvis ikke enhedslisten trækker stikket og vælter regeringen, med deres "moderne solidaritet"! så får "Ø" ikke min stemme næste gang og jeg må bevæge mig længere til venstre.

    Men jeg nyder dine politiske indlæg og generelt din blog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at høre, at jeg har fæller, når det gælder politiske holdninger.

      Jeg har selv tænkt, om ikke det var ved at være tid at trække stikket for Enhedslisten, men efter at have hørt modargumenterne er jeg mere i tvivl. Tanken er at lægge et folkeligt pres på regeringen - og støtte modstanden internt i regeringspartierne. Måske kan de ændres indefra? Det er sikkert for meget at håbe på, men der er ikke rigtigt andet at håbe på ligenu ;)

      Så vidt jeg ved, er der ingen partier til venstre for Ø, som stiller op til valgene? Jeg tror netop at Enhedslisten er en "enhed" af de forskellige strømninger, som findes længst til venstre i dansk politik. Jeg synes til enhver tid at det giver mest mening at man stemmer på det parti, man er mest enigt med - eller mindst uenigt i mangel af bedre - ellers er ens stemme jo spildt og man giver lidt op på demokratiets vegne, tænker jeg :)

      Kh. Mirjam

      Slet
    2. Uh en sen respons fra mig, men nu kommer den ;) Jeg holder stadig på at enhedslistens eneste rigtige træk nu, er at vælte regeringen. Det er et sats, men der trænger til at ske noget drastisk og så må Danmarks befolkning vågne op til kamp.

      Du har ret i at jeg ikke kan "krydse" længere til venstre end Ø. Men så må mit medlemskab i ungkommunisterne skiftes ud med et mere seriøst et af slagsen i APK og jeg må ligeledes være mere seriøs og aktiv i politikken ;)

      Nu vil jeg fordybe mig i dit nye indlæg - dejligt!

      Slet
  5. Kære Mirjam

    Jeg tænker det samme. Bortset fra, at jeg næste gang vist må stemme blank. Det er underligt - og ret sørgerligt - ikke at føle sig knyttet til et parti mere, men set i lyset af den seneste tids udvikling, er jeg vist ramt at det, der kaldes for politikerlede og manglende tillid til politikerne. Jeg har ellers også været meget politisk bevidst hele mit liv. Men for hulen da - der sker bare ting og sager, som slet ikke var "aftalt". Og det er på mange områder. Nu står jeg som folkeskolelærer og må se på, at de politikere, som jeg egentlig troede var for en god skole samt havde tillid til lærerne, går aktivt ind i overenskomstforhandlingerne og snakker om, at lærerne er mytedannere og ikke gør deres job godt nok. Jeg er målløs - jeg havde i min vildeste fantasi ikke troet, at denne regering ville føre den gamle regerings stil videre hvad angår folkeskolen. (Og i skrivende stund rigtig glad for, at jeg har skrevet min datter op til privatskole - for jeg vil ikke have hende i den heldagsskole, som fremtidens folkeskole skal være).

    Kh
    Anna


    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anna,
      jeg forstår dig virkelig godt. Jeg tror mange vil føle sig hjemløse rent politisk fremover. For der er ligesom lidt langt mellem Enhedslisten og Venstre... Har man stemt på et regeringsparti har man ikke fået det man har "bestilt" - måske med undtagelse af stemmer på de radikale, der trods alt har en ret liberal økonomisk politik.

      Og ja, politikken på skoleområdet er helt hen i vejret og det er så respektløst overfor lærerne og de kommende generationer af skolebørn :(

      Jeg forstår også udemærket lysten til at stemme blankt - og det er jo i hvert fald bedre end ikke at stemme, fordi der ligger en lille protest deri. Jeg tænker bare samtidig at stemmen er spildt og det er bedre at stemme på det parti man er mest enigt med - eller mindst uenigt med i mangel af bedre. Personligt håber jeg på et godt valg for Enhedslisten - ikke alene fordi det er dem, jeg er mest enig med, men også fordi jeg håber at de kan vise den nuværende regering at vælgerne ønsker en mere fair social politik og ikke flere nedskæringer, men kan trække det hele lidt mod venstre.

      Håber at vi med tiden kommer os lidt over vores politikerlede. Jeg er særligt målløs over at Socialdemokraterne, som var med til at opbygge velfærdssamfundet, nu mener at det er nødvendigt at ødelægge det. Intet kunne være mere forkert. Suk!

      Kh. Mirjam

      Slet
  6. Jeg er så enig med dig. Det er forfærdeligt, at være vidende til, hvordan en såkaldt rød regering, fører blå politik. Jeg mener også Enhedslisten bør trække stikket ved førstkommende lejlighed. Så hellere forsøge at mobilisere en stærk opposition.
    Iøvrigt synes jeg også det er skønt med nogle værdier og holdninger på bloggene.
    Lad os holde gryden i kog og fortsætte med at dele vores holdninger med hinanden.
    Kate

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar, Kate! Det er godt at høre, at I også synes der er plads til andet end loppefund og retrostof herinde ;)

      Jeg har selv tænkt det samme omkring at Enhedslisten burde sige stop og er heller ikke helt sikker på, hvad jeg selv mener. Det virker temmeligt håbløst ligenu. Argumentet for ikke at gøre det er, at man vil presse regeringen alt hvad man kan nu - og støtte det folkelige pres der er mod regeringen og internt i regeringspartierne og måske derigennem håbe på en ændret politik. Jeg tror at man ved at vælte dem frygter at skulle se frem til rigtigt mange års blå regering uden mulighed for at gøre noget, nu hvor regeringspartierne har gravet deres egen grav.

      Jeg håber meget at det lykkes at skabe det pres, men nu ser vi. Det er helt surrealistisk det som foregår - de virker mildt sagt som en flok klovner eller ulve i fåreklæder ;)

      Kh. Mirjam

      Slet
  7. Hej Mirjam
    Rigtig godt skrevet, og jeg kunne ikke være mere enig med dig.
    Mvh.Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Carina. Det er rigtigt godt at høre!

      Kh. Mirjam

      Slet
  8. Svar
    1. Mange tak skal du have, Vicki :)

      Kh. Mirjam

      Slet
  9. Du har så evigt ret - omme fra den anden side af jorden.
    Det, der optager mig og mine lige nu er regeringens såkaldte "folkeskolereform" som vil give eleverne meget længere skoledage og ringere undervisning. Suk, suk.. det er nærmest umuligt at finde et parti at stemme på ved næste valg. Regeringspartierne bliver det ihvertfald ikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det virker som en lidt håbløs situation - slet ikke det man forventer, når nu venstrefløjen endelig får magten. Helt utroligt faktisk!

      Og jeg er bestemt heller ikke begejstret over folkeskolereformen - det er så latterligt at de fuldstændigt fordrejer eksperternes udsagn og vil ændre hele den danske folkeskole uden at have lavet deres forarbejde godt nok - der er simpelthen intet som tyder på at det skulle blive en succes. Og så ovenikøbet ikke at ville betale for det, men i stedet stresse lærerne ihjel - det er så langt ude. Det lyder bestemt ikke som opskriften på en succes :(

      Kh. Mirjam

      Slet
  10. Jeg er slet ikke enig med dig politisk - men jeg er meget enig med dig i, at den nuværende regering både chokerer og r*vrender sine vælgere. Hvis jeg havde stemt S, ville jeg godt nok også føle mig snydt!

    Jeg frygter, at det netop - som du selv er inde på - fører til, at Enhedslisten får større magt ved næste valg. Det er nemlig et parti jeg under ingen omstændigheder ønsker at se ved roret, da jeg er liberal. :-)

    Og så synes jeg i øvrigt at det er dejligt med lidt andre emner på bloggen, end blot "stof og perler" - en taktik jeg også selv benytter. ;-)

    Kh Maria - en trofast læser "hjemmefra". ;-)

    SvarSlet
  11. Jeg er også fuldstændig målløs over alle de reformer den nye regering vil indføre.

    Jeg har de sidste mange år været på overførselsindkomst: SU, barsel, sygedagpenge, kontanthjælp og nu førtidspension. Reformer på disse områder er derfor noget som interesserer mig rigtig meget.
    Det er rigtig svært at komme af igen, fordi det er så ekstremt svært at få hjælp, hvis man bliver syg.
    Jeg har haft brug for akupunktur, kiropraktor og fysioterapi pga smerter. Det er der ikke noget tilskud til. Så man er ret overladt til sig selv. På kontanthjælp har man dog mulighed for at søge hjælp til fysioterapi. Men kun 10 behandlinger. Herefter bliver det vurderet at det ikke har effekt. Jeg gik til det i en årrække indtil jeg kom på kontanthjælp. Derefter måtte jeg leve med at få det værre.

    For at få nogen form for hjælp, så skal man også have en diagnose. Men med lange ventetider i sundhedsvæsenet, så kan det tage flere år. Mens man venter, så bliver ens ydelser sat ned. Og med færre penge til behandling med egenbetaling og til medicin, så får man det jo bare værre!

    Jeg er lidt uenig med dig ang. det at have noget at leve for. Dit virke som hjemmegående er jo frivilligt og du har dine venner og sunde interesser. For dem der er på samfundets bund, betyder det rigtig meget at have noget at leve for. I mine sociale deroute har jeg mødt mange førtidspensionister med psykiske problemstillinger. De har måske været udsat for massive svigt og mobning. De er så usikre på deres eget værd, at det gør en kæmpe forskel, hvis de kan få noget at leve for. Ensomhed er også et stort problem, så det at komme til at indgå i et fællesskab er også livsvigtigt.

    Det værste man kan gøre er at fratage borgerens mulighed for hjælp til selvhjælp. Det er det jeg oplever sker.

    SvarSlet

 
Related Posts with Thumbnails