søndag den 23. december 2012

Astas julegave og juleglimt

I dag fik jeg gjort Astas julegave fra os helt færdig.

Hun får en lille babydukke med små buttede arme og ben. Dukken har Astas farver: Strawberry blonde hår (elsker det udtryk), blå øjne og lys hud.

Dukken passer perfekt i størrelsen til Astas lille gule dukkevogn, der her er fotograferet i et utæmmet hjørne af haven.



Hjelmen er syet fast, mens kjolen kan tages af.

Bukser fik dukken også, så den ikke skal have bar numse...

 Huen hår fået lidt forskelligt stof og bånd.

Sengetøj til dukkevognen skulle babydukken også have.



Jeg synes at den vendbare madras med forskelligt stof på er en sød detalje, som jeg tror jeg havde nydt som barn.


Nu er dukken klar til at blive puttet og kørt i vognen. Jeg håber at Asta bliver glad for den.

Jeg har lært at sy dukker af min veninde Lisbeth, og kan kun varmt anbefale hendes kurser. De teknikker jeg bruger er hendes, mens mønstrene er improviserede. Kan man først det grundlæggende er det spændende at eksperimentere med størrelser og forskellige idéer, synes jeg.

I får også lige et par glimt fra vores julehjem...



Svigermor har sendt den sødeste lille julekalender til Thore. Han har virkelig nydt at finde tallene og se de små billeder. I New Zealand kan den slags billedkalendre så vidt vides ikke fåes - og jeg foretrækker helt sikkert at han får sådan én her fremfor de chokoladekalendre, som fåes her. Jeg husker magien i at se de små billeder hver morgen, da jeg var barn.



Hun har også sendt de fineste ark med kræmmerhuse og kurve, som helt sikkert skal i brug. Jeg bliver bare nødt til at få kopieret dem først, så der kan laves nye, hvis de skulle gå til. Så det bliver ikke i år, de kommer op, men helt sikkert mange år derefter.



Kuglen her med den fine mika-sne, har min mor sendt.

Og dette fine stykke perlepynt er også fra hende...



... samt trompeten her.

Det er virkelig hyggeligt at hun har sendt mig lidt gammelt pynt, når nu samlingen ellers ligger i Danmark og venter på at vi kommer hjem.

I træets top sidder et fint gammelt spir, som også er fra min mor. Som i kan se på skyggerne, har vi virkelig fået træ til loftet, som jeg også foretrækker det.

Koglerne har fået lov at blive siddende og får selskab af et par papirfugle, da vi mangler glasfuglene, der plejer at indtage juletræet.

Sidste års juletræ kan ses i sin helhed her. Detaljer af pynten derpå kan ses her og her. Jeg savner helt min samling, når jeg genser de billeder, men det kan jeg jo glæde mig til, når vi atter skal holde jul i Danmark.

Og i år har jeg endelig kastet mig ud i de klassiske danske julehjerter...

I oliventræet udenfor vores vinduer hænger kulørte lamper.

Årets kalenderlys er det samme som vi altid har - medbragt i bagagen fra Danmark dengang for snart et år siden, hvor vi rejste til New Zealand. Mangel på ler gjorde at jeg forsøgte mig med trylledej, som siden er blevet malet - altså ikke et kreativt indslag, som jeg er så stolt af, for der burde jo være gjort lidt mere ved det, men det blev ikke lige... Her står det på vores spisebord.

Thores ser Bamses Julerejse som størstedelen af Danmarks børn. Hurra for DR's hjemmeside, hvor der også bliver leget med Oline.

Og så har vi lånt Vinterbyøster af en af de danskere vi kender her i byen. Den ser børnene også. Stinus og jeg hygger os med Jul på Vesterbro, når børnene er gået i seng.

Sidst men ikke mindst er her nissen, som er en del af vores nystartede pakkekalendertradition. Hver morgen finder Thore i vindueskarmen et brev med et tegnet skattekort, hvor han kan se, hvor nissen gemmer sig. Så går han på jagt og finder nissen, som i sin pose har pakkekalendergaven. Idéen er inspireret af en af mine veninder, der som barn skulle finde en nisse hver dag efter skole, som så også havde pakkekalendergaven. Hun har stadig nissen siddende i sin lejlighed den dag i dag - og jeg har altid tænkt at det var en rigtigt sjov og magisk måde at gøre det på.

For at gøre det nemmere for Thore, har jeg tilføjet delen med skattekortet. Det kunne også have været et lille brev med en historie - og bliver det måske også nogle andre år. Men i år syntes jeg det var hyggeligt at han kunne "læse" det selv - og så er han vild med sørøvere, skatte og skattekort.

Jeg ønsker Jer alle en rigtigt glædelig jul!

13 kommentarer:

  1. Sikke nogle fine ting. Glædelig jul.

    SvarSlet
  2. Sikke i juler, hvor gør du bare meget ud af det, dine børn er så heldige ;0)
    Dukken ef helt vidunderlig og passer da så fint i den lille vogn.
    Rigtig glædelig jul til dig og familien ;0)

    Kh Jane

    SvarSlet
  3. NU er det rigtig jul...jeg har fået et skud "feel-good-jule-stemning-a-la-æbleblomst":-)
    Herlige billeder, er helt sikker på, at julen hos jer er ganske magisk! Så fin ide med nissen, skattekortet og gaverne. Og dukken du har lavet er helt igennem sød og fin - ligeså er vogn og udstyret dertil! Alt emmer jo bare af nærhed og hygge og tryghed når man ser dine billeder - skønt:-)
    Jeg ønsker for jer, at I får en rigtig dejlig jul og et lykkebringende nytår.
    Kærlig hilsen
    Malene

    SvarSlet
  4. Hvor ser det bare hyggeligt ud. Dukken og al dens tilbehør er bare helt fantastisk. Hvor er du dygtig med dine hænder:-) Og alle Jeres små traditioner og fine ting. Du er virkelig en mor, der kan skabe jul for dine børn.
    Her har jeg brugt formiddagen på at stege anden til i morgen. Vi skal nemlig også have steg, så det bliver lidt voldsomt med to dyr i ovnen på samme tid. Risengrøden er kogt, og det samme er de små kartofler, som skal brunes. Nu skal der slappes af. Det var egentlig meningen, at vi skulle have været på kirkegården her til eftermiddag med lys og blomster, men en snestorm hærger det meste af landet, så jeg tror vi udsætter det.
    Jeg ønsker dig og din lille familie en superskøn jul derovre på den anden side af jorden. Håber I får nogle dejlige juledage.
    Knus

    SvarSlet
  5. Helt fantastisk gave, elsker at dukken har fået en lille hjelm :o)

    SvarSlet
  6. Kære Mirjam

    Hvor ser dukken bare skøn ud. Og det ser ud til, at I har fået julepyntet rigtig fint trods varmen:-) Vi nærmer os lille juleaften her i DK - med snestormen rasende uden for vinduerne er det meget hyggeligt. Jeg håber, at I får en rigtig dejlig juleaften, trods det at I er langt fra familien.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  7. Glædelig jul til jer helt dernede.

    Dukken er bedårende med sine blå øjne og lyse hår. Dukkevognen er for lækker og sengesættet er helt perfekt.

    Jeg er vild med dit julepynt, der er bare så meget charme i gammeldags pynt.

    Mange julehilsner fra Mette

    SvarSlet
  8. Wauw Mirjam!! Den er SÅ fin den dukke. Er vildt imponeret. Jeg har købt Wenches bog og håber jeg snart får mig taget sammen til at gå i gang med en dukke til Filuca:-)
    Glædelig jul til jer:-)

    SvarSlet
  9. det er da den flotteste dukke....ever! Og tøjet er bare lige i skabet - så flot og gennemført!!
    kh viola

    SvarSlet
  10. She is beautiful Mirjam. Happy happy Christmas:-)

    SvarSlet
  11. Virkelig hyggelige billeder, jeg nyder at se billeder fra dit retro univers. Dukke er så fin med det smukkeste tilbehør også. Rigtig glædelig jul.

    SvarSlet
  12. Skønt at se at du værdsætter de små ting som jeg sender - der er ikke megen julepynt her i mit hjem, - ud over mine juledekorationer, som har fået ros i år. Dukken er da virkelig skøn - tillykke med den. Ønsker jer al mulig julehygge - og noget af vores sneSTORM ville jeg også gerne ha´sendt derned,- men du må nøjes med et par foto senere. Knus - mor

    SvarSlet
  13. Jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul, samt et godt og lykkebringende nytår :)
    Kh Sabrina / brineh.blogspot.dk

    SvarSlet

 
Related Posts with Thumbnails