tirsdag den 27. november 2012

At pynte til jul om sommeren...

Nu er det jo ikke helt officielt sommer her før den første december, men i lang tid har vejret vist været fuldt på højde med eller bedre end en gennemsnitlig dansk sommer.

Jeg elsker at gå ture til de lokale genbrugsforretninger og kan endelig gøre det igen efter en periode, hvor mit bækken ikke tillod længere gåture. Jeg døjede med bækkenløsning under og efter graviditeten med Asta.

Når jeg går rundt hernede elsker jeg at have kameraet med og opdage nye spændende planter, som jeg ikke har mødt i Danmark. Den mellemste med humlebien ser dog bekendt ud...

Halskæden jeg har på er i øvrigt den jeg vandt i en give away her. Den har vist været brugt de fleste dage siden ankomsten.



I dag har jeg fundet julepyntet frem - og det har været en noget mærkelig fornemmelse - både fordi det føles vildt underligt at pynte til jul i sommervejr, men også fordi vi kun har meget lidt julepynt hernede. Den store samling af julepynt var ikke blandt det som vi prioriterede at tage med herned. Nisserne her fandt jeg forleden i en genbrugsforretning. De klatrer i de uroer, der hænger i vinduet ved spisebordet. Uroerne har vi lavet med uldgarn og strandfund fra vores seneste ferie.

Et andet genbrugsfund, som bidrager til julestemningen, er striknissen her. Han har det mest fantastiske udtryk og han er tiltænkt en helt særlig rolle i forbindelse med børnenes pakkekalender, som jeg senere vil fortælle om... Det var meget kærkomment at jeg fandt ham, for ellers ville jeg have syet nissedukker til børnene og i virkeligheden har jeg slet ikke tid til det. Jeg har nemlig været lidt ambitiøs med de hjemmelavede gaver.

For nylig fik jeg det dejligste brev fra Stinus' mormor, hvor hun forærede mig disse vinduesnisser - halvdelen af hendes egen samling. Det er ren nostalgi for mig, da vi havde flere af dem i mit barndomshjem - og bare helt fantastisk at hun havde lyst at dele dem med mig. Skulle nogen derude have lignende, som de vil sælge eller bytte, er jeg muligvis interesseret.

For nylig var jeg også heldig at finde de dejligste kravlenisser i Bettinas butik SeChloe. Der er fire i alt og de to er faktisk magen til nogen i mine gemmer i Danmark, som er fra mine bedsteforældre, mens to er nye motiver. Jeg synes de er så hyggelige!

Min mor har også sendt et sødt gammelt kravlenissepar. Det pynter nu fint på klokkestrengen, som min mormor har broderet med motiver fra H. C. Andersens eventyr.



En lille dansk jutedug har også fundet vej til New Zealand og vores spisebord.






 Så nu bliver det spændende om julestemningen indfinder sig snart. Ellers må jeg prøve med lidt brunkagebagning, hjertefletning og julemusik. For jules det skal der - også selvom det er sommer!

5 kommentarer:

  1. Hvor må det altså være mærkelig at julehygge i solskinsvejr. Vi danskere forbinder jo også december med gråvejr/sne og kulde. Hos jer skinner solen og alt er grønt. Håber julestemningen trods vejret indfinder sig hos jer. Ej hvor er jeg glad for at se, at halskæden er kommet til en som dig, der bliver så glad for den...åhhh hvor det varmer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er lidt sært. Men samtidig er jeg fuld af lyst til at genopfinde julen for et par år ;)

      Og halskæden er helt sikkert kommet til en, som værdsætter den. Tak igen for den og bogen :)

      Kh. Mirjam

      Slet
  2. Skønne billeder, vi har også holdt flere juleaftner under varme himmelstrøg og nød en anderledes jul, hvor vi netop kunne nyde det jeg synes julen symboliserer, tid og nærhed med dem man elsker......ingen stress over julegaver, julearrangementer...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er noget helt andet, men netop også meget afslappende. Og vi skal jo heller ikke til en hel masse - kun det vi selv opsøger ;)

      Tak :)

      Kh. Mirjam

      Slet
  3. Jeg kunne slet ikke forestille mig en jule under varme himmelstrøge, men når det nu er sådan så får man selvfølgelig det bedste ud af det og nyder det alligevel :)

    Jeg er sikker på vi har lidt vinduesnisser vi godt kan undvære. Jeg har disse som du allerede har fået og en anden slags. Planen er at julepynten skal ned imorgen, men lad os nu se om vi når så langt ;)
    Men send gerne din adresse til mig på spjaer@hotmail.com så ser jeg hvad vi (pigerne) kan undvære :)

    Mvh Mette

    SvarSlet

 
Related Posts with Thumbnails