onsdag den 27. april 2011

Køkkenlykke

Flere maleprojekter er blevet klaret i påskens løb, da vejret jo har været helt perfekt til det. Jobbet var naturligvis mandens, da det jo frarådes gravide at male ;)



Forleden fik vi derfor endelig hængt dette lille skab til krydderier op i køkkenet. Det har overvintret i vores skur, da det trængte til lidt maling, inden det skulle hænges op.  Farven er en sart lyseblå og lidt svær at se her. Jeg synes, at det er en fin kontrast til den rødlige teak.

Nu vi er ved køkkenet, fik jeg lige lyst at vise Jer resten. Men jeg må erkende, at der blev ryddet lidt op, før jeg slap kameraet løs...





Jeg elsker den lysegrønne farve, vi har valgt til køkkenet, da jeg synes, at den lyser rummet op. I vinduet hænger en gammel juletræskæde af glas. Ovenover hænger rækken af mumiplatter, og i vindueskarmen har vi karse, som Thore har sået i vuggestuen. Jeg elsker de små gaver, som børn giver.

I køkkenet har vi også et lille bord, der både fungerer som en ekstra spiseplads udover spisebordet i stuen og ekstra bordplads, når vi mangler. Lampen er et vaskeægte "lossefund" og reddet fra en glascontainer. Utroligt nok havde den ikke et eneste skår.

Ølkassereolen rummer gamle henkogningsglas med mel, gryn, ris og lignende. Jeg holder især meget af glasset med salt, der har en kløver på låget. Der står Küchenglück - et hyggeligt ord, som jeg vil oversætte med køkkenlykke, og som altså inspirerede til indlæggets titel :)

Ovenpå vitrineskabet står de fleste af vores kaffe- og kakaodåser med netop kaffe og kakao. Skamlen har, som det ofte er set rundt omkring, fået lidt maling og tapet. Puden og stolen, den ligger på, er loppefund. Stofposen er hjembragt fra Indien og rummer indkøbsposer.

I vitrineskabet står en stor del af det porcelæn, jeg har samlet. Keramikskålene i vindueskarmen har jeg selv drejet.

Over komfuret hænger et par platter med Wiinblad, og i krogen under skråvæggen står kaffebønner og pulverkaffe i nogle af yndlingsdåserne. Kaffevarmeren har min mor strikket.

Brødkassen er et af de mere praktiske loppefund. Ovenpå står en gammel Falck-kasse med plaster og termometre ved siden af min madkasse. I vindueskarmen er tegneredskaberne lige ved hånden.

I mappen med Mymlens datter samler vi vores madopskrifter, og kanden står ikke kun til pynt, idet vi bruger den til vand til hverdag. Stofposen med det fine æblemotiv er købt hos Ulla og huser vores tøjklemmer. Postkortet med Sikker Hansens "Davregryn" hænger over køkkenvasken, og var vægpladsen til det, ville jeg elske at have den som plakat i stedet.

Endelig er der i køkkenet et mindre køkken. Under hylden med kogebøger kokkererer Thore nemlig. Her er både grydelapper fra Ullas hånd og hæklemad lavet af Laura. Nu hvor Thore nærmer sig de tre år, nøjes han dog ikke kun med at lave mad i sit eget køkken men hjælper også os i det store køkken ind imellem.

Selvom der ikke altid er så fint ryddet op som på billederne her, holder jeg meget af vores køkken.

12 kommentarer:

  1. Kære Mirjam

    Det er bare et super hyggeligt køkken, der oser af personlighed. Her er intet børstet stål og rene (kolde) linjer!:-) Det er sådan et køkken, jeg drømmer om. Dejligt at se billederne og få lidt inspiration.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  2. wow jeg ville bruge alt min tid i dit køkken.

    - Er vild med det du har lavet med de gamle ølkasser, super flot.

    SvarSlet
  3. Hvor er det bare hyggeligt :-)

    SvarSlet
  4. Hej Mirjam, hvor er det bare et fint og hyggeligt køkken, du har!Jeg beundrer din sans for at gøre så fine loppefund. Desværre har jeg ikke selv den evne, men her i byen (Fredericia)er der en genbrug, hvor der i øjeblikket bugner med Wiinbladplatter, skåle og fade og der er også et helt stel af det der porcelæn med de blå/grå harlekintern. Hver gang jeg går forbi butikken tænker jeg på dig dig og din blog. Mvh Anne

    SvarSlet
  5. Hvor er du dejlig Mirjam! Så skønt at der endelig kom billeder af et helt rum... (sidder og griner helt vildt højt lige nu... Du ved hvorfor!)

    SvarSlet
  6. Tusind tak for alle de dejlige kommentarer :) Det er dejligt at I synes at vi bor hyggeligt med vores lopperod ;)

    Anne - Det lyder som en helt fantastisk genbrugsforretning. Gid vi havde sådan én om hjørnet :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  7. Hvor ér det fedt, dit køkken! Er helt vild med farverne, Bjørn Wiinblad, køkkenvægten - og ikke mindst Mumi-platterne, hvor er de fra, og hvad koster de?

    - Anne

    SvarSlet
  8. Tusind tak, Anne :)

    Mumiplatterne kan desværre ikke købes fra ny længere, men er du heldig kan de findes på eBay - dog er de efterhånden vist ret pebrede i prisen. God jagt, hvis du beslutter dig for det :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  9. Tak for svar - det må undersøges! (:

    - Anne

    SvarSlet
  10. Jeg sidder lige og kigger dine gamle indlæg...og falder over dette...åh hvor har I dag bare det mest hyggelige køkken jeg længe har set - sådan et sted hvor man helt automatisk får lyst til at blive hængende og drikke kaffe og sludre...bare fordi der er rart at være! Det er i hvertfald hvad billederne udstråler:-)
    Knus Malene

    SvarSlet
  11. Tusind tak, Malene! Jeg holder også selv meget af det - især den lysegrønne farve :)

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
  12. Ih jeg ejer også en Ginge-vægt den er bare mere mørkegrøn. Den er gået i arv fra min oldemor til min mormor og min mor og ja så nu mig. Desværre er skålen gået tabt, men jeg leder stadig... :)

    SvarSlet

 
Related Posts with Thumbnails